Menu Sluiten

Cardan


Cardan

De cardanas is een as die twee andere assen, die al roterend van plaats veranderen of niet in één lijn liggen, met elkaar verbindt. Een veelgebruikte toepassing van een cardanas is de koppeling van de versnellingsbak van een auto met het differentieel. Voor de benodigde tolerantie voor de vering is het nodig dat de uiteinden van de cardanas enigszins ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Info over cardan

Het terrein van Cardan

Een cardanas of -aandrijving, genoemd naar de Italiaan Girolamo Cardano, is een onderdeel van een mechanisme dat bestaat uit een aandrijfas en een kruiskoppeling aan een of beide einden.

Met beide termen worden in de praktijk dezelfde functiebeschrijving aangeduid. e Aftakas is bijna altijd voorzien van een cardanas aan beide uiteinden, die vrij kan bewegen in twee hoeken. Als de cardanas twee delen verbindt die ten opzichte van elkaar bewegen, bijvoorbeeld tussen de versnellingsbak en de aandrijfveer van een aangedreven auto, moet het mogelijk zijn om deze te verlengen en in te korten. Hiervoor wordt een wrijvingskoppeling met een verbindingssleutel gebruikt.

Het geheel kan worden ingesloten in een behuizing, een “cardan tunnel”. Beide cardankoppelingen zijn nodig omdat de eerste cardankoppeling wordt gevolgd door een onregelmatige beweging: door de hoek van de versnellingsbak draaien sommige van de assen achter deze eerste cardankoppeling met verschillende snelheden. Daarom moet de tweede kruiskoppeling precies in het spiegelbeeld worden gemonteerd. Dit herstelt de oneffenheden en geeft de aangedreven component een gelijke snelheid.

Uiteraard is een soepel draaiend aandrijfsysteem nodig om het voertuig aan te drijven. Als een min of meer “schokkende” rotatie niet interfereert, kan een universele verbinding voldoende zijn. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren tussen de aftakas van de tractor en de pomp die hij aandrijft. Beide cardankoppelingen zijn nodig omdat er een ongelijkmatige beweging is na de eerste cardankoppeling: door de hoek van de cardankoppeling draaien sommige assen achter deze eerste koppeling met verschillende snelheden.

Daarom moet de tweede kruiskoppeling precies in het spiegelbeeld worden gemonteerd. Dit zal de oneffenheden herstellen en de aangedreven component een gelijke snelheid geven. In de voertuigaandrijving is natuurlijk een gelijkmatig draaiend aandrijfsysteem nodig. Als een min of meer “schokkende” rotatie niet interfereert, kan een universele verbinding voldoende zijn.

Dit kan bijvoorbeeld gebeuren tussen de aftakas van de tractor en de pomp die hij aandrijft. Bij voertuigen met vierwielaandrijving bevindt de tussenbak, een type versnellingsbak dat in de voorwielaandrijving grijpt, zich vaak halverwege tussen de voor- en achteras. Dit betekent dat de aftakassen die ze vanuit de tussenbak aandrijven dezelfde lengte hebben. Dit heeft vele voordelen: dezelfde assen verlagen de productiekosten, de transmissiehoeken worden gereduceerd, er is voldoende ruimte onder de motor (vooral onder het oliecarter) en de assen draaien ook in dezelfde mate.

Vrachtwagens zijn vaak uitgerust met een automatisch smeersysteem, zodat “smering” niet meer nodig is. De draai- en kruisslipkoppelingen zijn niet aangesloten en moeten met de hand gesmeerd worden. Na off-road gebruik kan de universele verbinding worden “gebogen”. De slipkoppeling is dan vaak lang genoeg om aan te drijven, maar de as schommelt.

Het is dus een controlepunt bij het verlaten van het veld. Een cardanas, cardanas, kardanring of cardanophanging is een constructie met twee haaks op elkaar staande assen die tot op zekere hoogte rotatie in alle richtingen mogelijk maakt. Het wordt in de binnenvaart gebruikt voor objecten die min of meer “plat” moeten blijven, zoals kerosinelampen en kompassen. De kruiskoppeling (d.w.z.

z en C) is een differentieelmechanisme (voorheen een pendelarm) van het voertuig dat wordt gebruikt om de aandrijfwielen in “bochten” te houden, waarbij de binnenste draaicirkel minder draait dan de buitenste draaicirkel. Kogel- en kruiskoppelingen, speciaal voor gebruik in de machinebouw. Deze scharnierende koppelingen worden gebruikt wanneer het nodig is om het koppel of de beweging over te brengen. Ze worden gekenmerkt door een lage belasting en een lange levensduur.

Onderhoudsvrije schroefassen worden voornamelijk gebruikt voor aslagers, afdichtingen en smeermiddelen. Aandrijfassen en cardankoppelingen worden gebruikt om twee assen met elkaar te verbinden die elkaar niet overlappen en wanneer er een grote vraag is naar transmissievermogen. Universaalverbindingen en cardankoppelingen worden gebruikt in de automobielindustrie, de scheepsbouw en de machinebouw. Het produceert en repareert schroefassen en aandrijfassen van alle merken.

Voor : Vrachtwagens, bouwmachines, landbouwmachines en industriële installaties.

Meer info over cardan nu op www.whstevens.be.

Cardan zaak

Tags

Cardan | Herstellen Cardan | Bouwen Cardan | Leveranciers Cardan | Prijs Cardan | Overzicht Cardan | Offerte Cardan |